XMReality offentliggör utfall i företrädesemissionen

• Regulatorisk
XMReality offentliggör utfall i företrädesemissionen

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, STORBRITANNIEN, SYDAFRIKA, RYSSLAND, BELARUS, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ATT FÖRVÄRVA VÄRDEPAPPER I XMREALITY AB. SE AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.

XMReality AB (publ) ("XMReality" eller "Bolaget") meddelar idag utfallet i den företrädesemission av aktier som offentliggjordes den 28 juni 2024 ("Företrädesemissionen"). 379 499 808 aktier, motsvarande cirka 51,6 procent av Företrädesemissionen, tecknades med och utan stöd av teckningsrätter. 134 941 054 aktier, motsvarande cirka 18,4 procent av Företrädesemissionen, tecknas av emissionsgaranter. Genom Företrädesemissionen tillförs Bolaget cirka 25,7 MSEK före emissionskostnader.

Det är väldigt glädjande att ha säkrat det kapital som XMReality behöver för att fortsätta resan mot att bli kassaflödespositiva. Vi tackar alla befintliga och nytillkomna aktieägare som stöttat oss.”, säger Andreas Jonsson, VD XMReality.

Teckningsperioden i Företrädesemissionen avslutades den 20 augusti 2024 och teckningssammanställningen visar att 239 127 707 aktier, motsvarande cirka 12,0 MSEK, eller cirka 32,5 procent av Företrädesemissionen, tecknades med stöd av teckningsrätter. Därtill tecknades 140 372 101 aktier, motsvarande cirka 7,0 MSEK, eller cirka 19,1 procent av Företrädesemissionen, utan stöd av teckningsrätter. Sammanlagt tecknades Företrädesemissionen med och utan stöd av teckningsrätter till cirka 51,6 procent. Företrädesemissionen var säkerställd till cirka 70 procent genom teckningsförbindelser och emissionsgarantier. Därmed tecknas 134 941 054 aktier, motsvarande cirka 6,7 MSEK, eller cirka 18,4 procent av Företrädesemissionen, av emissionsgaranter. Genom Företrädesemission tillförs Bolaget cirka 25,7 MSEK före emissionskostnader.

Tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter sker i enlighet med de principer som angivits i det prospekt som upprättats med anledning av Företrädesemissionen och som offentliggjordes den 2 augusti 2024. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter kommer via avräkningsnota att skickas till dem som tilldelats aktier. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning i enlighet med respektive förvaltares rutiner. Tilldelade aktier ska betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan.

Antal aktier och aktiekapital
Genom Företrädesemissionen ökar aktiekapitalet i Bolaget med 5 144 408,62 SEK, från 1 049 879,31 SEK till 6 194 287,93 SEK, genom utgivande av 514 440 862 aktier. Antalet aktier ökar därmed från 104 987 931 till 619 428 793 aktier. Utspädningen uppgår till cirka 83,1 procent.

Handel med BTA
Handel med betalda tecknade aktier (BTA) kommer att fortsätta på Nasdaq First North Growth Market fram till dess att Företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket, vilket beräknas ske omkring den 29 augusti 2024.

Ersättning för garantiåtaganden
Företrädesemissionen omfattades till cirka 30 procent av garantiåtaganden. Garantiersättning utgår med 13 procent av garanterade belopp i kontant ersättning eller 16 procent i aktier. Ersättning till garanterna som väljer att erhålla garantiersättning i form av aktier i Bolaget, kommer erläggas i form av en riktad kvittningsemission. Teckningskursen för aktier som emitteras som garantiersättning är fastställd till 0,05 kronor per aktie, vilket motsvarar teckningskursen i den genomförda Företrädesemissionen.

Ett eventuellt beslut om en riktad kvittningsemission till garanterna kommer att offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Rådgivare
XMReality har anlitat Penser By Carnegie, Carnegie Investment Bank AB (publ) och Ramberg Advokater KB som finansiell respektive legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen.