XMReality delårsrapport Koncernöversikt april - juni 2024

XMReality delårsrapport Koncernöversikt april - juni 2024

För halvåret ökade orderingången med 31,3 procent jämfört med samma period förra året, men minskade något för kvartalet. Nettoomsättningen minskade med 12,6 procent för halvåret jämfört med samma period förra året och för kvartalet minskade nettoomsättningen med 17,3 procent jämfört med Q2 2023. Kostnaderna sjönk med 13 procent för kvartalet och för halvåret minskade de med 16 procent jämfört med föregående år.

Kvartalet april - juni 2024, koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 4 086 (4 939) TSEK
  • Kostnaderna uppgick till -14 759 (-16 979) TSEK
  • Rörelseresultatet före skatt blev -8 106 (-9 414) TSEK
  • Kassaflödet blev 3 210 (-8 741) TSEK och soliditeten var vid periodens slut -20,0 (43,1) procent

Orderingången under kvartalet var lägre än motsvarande nivå Q2 2023 och minskade med 10,6 procent till 1 983 (2 217) TSEK. Nettoomsättningen minskade med 17 procent till 4 086 (4 939) TSEK jämfört med föregående år. Kostnaderna för halvåret minskade med 5,2 MSEK jämfört med samma period föregående år. Under första halvåret har engångskostnader motsvarande 3,7 (0) MSEK tagits upp där en stor del är relaterat till strategiutveckling. Undantaget engångskostnader är minskningen 8,9 MSEK under första halvåret av 2024 jämfört med föregående år. De årliga återkommande intäkterna (ARR) minskade med 13 procent och uppgick till 15 885 (18 252) TSEK jämfört med Q1 2023. Bruttomarginalen var fortsatt hög, 97 (96) procent för kvartalet. Orderstocken, orderingång som kvarstår att redovisa som intäkt, ökade till 10 370 (10 139) TSEK jämfört med Q2 2023. Kvartalet visar ett positivt kassaflöde om 3 210 TSEK vilket beror på att kortfristiga lån om 6,4 MSEK tagits.

Halvåret januari - juni 2024, koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 8 796 (10 061) TSEK
  • Kostnaderna uppgick till -26 374 (-31 583) TSEK
  • Rörelseresultatet före skatt blev -12 384 (-16 007) TSEK
  • Kassaflödet blev 2 320 (6 906) TSEK
  • Orderingången uppgick till 8 333 (6 346) TSEK

Bolagets mål
XMRealitys finansiella mål, att i slutet av 2024 börja generera positivt kassaflöde, kvarstår.

Noterbara händelser under kvartalet

• Styrelsen för XMReality AB (publ) beslutade, villkorat av extra bolagsstämmans efterföljande godkännande, om en nyemission av aktier om cirka 36,7 MSEK med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Vidare upptogs en bryggfinansiering om cirka 8 MSEK för att finansiera det kortsiktiga likviditetsbehovet innan emissionslikviden från Företrädesemissionen inkommer.
  • XMReality tecknade nytt avtal med HIMA Americas, en ledande leverantör av smarta säkra automatiseringslösningar för industriella tillämpningar.
  • Styrelsen i XMReality valde att upprätta en kontrollbalansräkning av försiktighetsskäl. Kontrollbalansräkningen utvisade att aktiekapitalet i XMReality är intakt.
  • XMReality erhöll ägarlån om 1,5 MSEK under maj månad. Detta efter att bolaget den 12 april kommunicerade att befintligt rörelsekapital räckte fram till mitten av maj.
  • XMReality tecknade ett nytt kundavtal med Mission Restaurant Supply, en av de största återförsäljarna av restaurangutrustning och förnödenheter i USA.
  • Amico Group of Companies, en framstående tillverkare och global distributör av utrustning inom sjukhusbranschen, implementerar XMReality för att förbättra support av medicinsk utrustning.

Noterbara händelser efter kvartalet
XMReality tecknade avtal med det globala teknikföretaget GiveX för att hjälpa dem med support till deras 132 000 aktiva handelsplatser.

Länk till sidan där delårsrapporten återfinns: https://www.xmreality.com/sv/investerare/rapporter-analyser