Idag inleds teckningsperioden i XMRealitys företrädesemission

Idag inleds teckningsperioden i XMRealitys företrädesemission

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, STORBRITANNIEN, SYDAFRIKA, RYSSLAND, BELARUS, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ATT FÖRVÄRVA VÄRDEPAPPER I XMREALITY AB. SE AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.

Idag, den 6 augusti 2024, inleds teckningsperioden i XMReality AB (publ):s ("XMReality" eller "Bolaget") företrädesemission av aktier, vilken offentliggjordes genom ett pressmeddelande den 28 juni 2024 ("Företrädesemissionen"). Teckningsperioden löper till och med den 20 augusti 2024. Observera dock att vissa banker och förvaltare kan ha ett tidigare sista svarsdatum för teckning i Företrädesemissionen. Aktieägare bör därför kontrollera med sin bank eller förvaltare om dessa har ett tidigare svarsdatum för teckning av aktier.

Tidplan för Företrädesemissionen

6 augusti – 15 augusti 2024 Handel i teckningsrätter
6 augusti – 20 augusti 2024 Teckningsperiod
6 augusti – 29 augusti 2024 Handel i BTA
21 augusti 2024 Beräknad dag för offentliggörande av utfallet i Företrädesemissionen

Teckning med företrädesrätt – direktregistrerade aktieägare
Direktregistrerade aktieägare som på avstämningsdagen den 2 augusti 2024 var registrerade i den av Euroclear Sweden AB ("Euroclear") och för Bolagets räkning förda aktieboken erhåller teckningsrätter i förhållande till det registrerade innehavet samt förtryckt emissionsredovisning med vidhängande inbetalningsavi från Euroclear. För det fall ett annat antal teckningsrätter än vad som framgår av den förtryckta emissionsredovisningen utnyttjas för teckning ska den särskilda anmälningssedeln som finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.xmreality.com användas som underlag för teckning genom samtidig kontant betalning.

Teckning med företrädesrätt – förvaltarregistrerade aktieägare
Aktieägare vars innehav av aktier i Bolaget var förvaltarregistrerade på avstämningsdagen den 2 augusti 2024 ska teckna och betala aktier i enlighet med anvisningar från respektive förvaltare. Observera att vissa banker och förvaltare kan ha ett tidigare sista svarsdatum för teckning i Företrädesemissionen. Aktieägare bör därför kontrollera med sin bank eller förvaltare om dessa har ett tidigare svarsdatum för teckning av aktier.

Teckning utan företrädesrätt – direktregistrerade aktieägare
För teckning utan företrädesrätt ska den särskilda anmälningssedeln som finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.xmreality.com användas. Besked om tilldelning lämnas genom utskick av avräkningsnota. Enbart de som erhåller tilldelning kommer att erhålla en avräkningsnota.

Teckning utan företrädesrätt – förvaltarregistrerade aktieägare
Anmälan om teckning utan företrädesrätt genom förvaltare sker enligt instruktioner från respektive förvaltare. Enbart de som erhåller tilldelning kommer att erhålla ett besked om tilldelning från sin förvaltare.

Rådgivare
XMReality har anlitat Penser By Carnegie, Carnegie Investment Bank AB (publ) och Ramberg Advokater KB som finansiell respektive legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen.